Diagnoza i terapia Zespołu Aspergera
Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwojowym ze spektrum zaburzeń autystycznych. Potocznie nazywa się go „inteligentnym autyzmem”.
Wszystkie objawy charakterystyczne dla ZA można zaobserwować do 4 roku życia dziecka. Dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie diagnozy dokonanej w wieku przedszkolnym.
Co powinno wzbudzić niepokój rodzica ?
- problemy dziecka z integracją w grupie rówieśników, odrzucenie, brak potrzeby takich kontaktów, „samowystarczalność” dziecka, fakt, że lepiej dogaduje się z dorosłymi
- mowa dziecka (dość bogate, ale mało adekwatne do wieku słownictwo, specyficzny sposób mówienia, brak reakcji typu: gesty i mimika twarzy)
- brak kontaktu wzrokowego, unikanie wzroku rozmówcy
- trudności w zaakceptowaniu zmian, pewne zwyczaje i rytuały, które trudno znikają (np. na tyle ulubiona poduszka w podróży, że jej brak to katastrofa)
- trudności w kontrolowaniu reakcji emocjonalnych, np. gniewu, złości, lęku
- zachowania nieadekwatne do sytuacji, nadmierna szczerość w wypowiedziach (dziecko jest znudzone w kościele, więc oznajmia głośno: nuuuuuuudzi mi się!)
- słabszy rozwój ruchowy, pewna niezdarność (np. podczas biegania), niechęć do zabaw ruchowych i związanych z rysowaniem
- nadwrażliwość na pewne smaki i zapachy, zniesiona wręcz wrażliwość na ból czy temperaturę, protesty dziecka dotyczące noszenia niektórych ubrań („gryzą”, są nieprzyjemne)
Jeśli jednocześnie Wasze dziecko wykazuje dość nietypowe umiejętności w stosunku do wieku, takie jak:
- niezwiązane z wiekiem fascynacje przedmiotami i wąskie zainteresowania (np. rodzaje pojazdów, dinozaury, owady itp.) i bardzo bogata szczegółowa wiedza dotycząca ulubionej dziedziny
- bardzo dobre zdolności pamięciowe (szybciej od rówieśników opanowane czytanie, znajomość całego alfabetu, rozpoznawanie cyfr i liczenie itp.)
Zespół Aspergera jest to pewnego rodzaju odmienność o podłożu neurologicznym, jednakże poznana i oswojona może być traktowana przez dziecko i jego otoczenie jako swoisty dar i talent. Jednakże, aby wypracować w sobie takie podejście do Waszego dziecka, „wydobyć z niego” najlepsze cechy – warto już w okresie przedszkolnym (ok. 5 roku życia) przeprowadzić rzetelną diagnozę i otoczyć malca długofalową opieką terapeutyczną.