Ocena gotowości szkolnej dzieci 6-7 letnich
Ocena rozwoju psychomotorycznego i emocjonalnego dzieci rozpoczynających naukę szkolną.
Szczególnie ważne dla dziecka w wieku sześciu lat jest przygotowanie (we wszystkich sferach rozwoju) na pierwszą poważną zmianę w życiu, tj. przejście ze statusu przedszkolaka do statusu ucznia. Prowadzimy wieloaspektowe badanie rozwoju dzieci 6-7 letnich pod kątem określenia poziomu rozwoju psychoruchowego i emocjonalnego. Określamy przygotowanie dziecka do realizacji obowiązków, jakie stawia szkoła.
Tak więc:
- Czy zastanawialiście się Państwo jak ułatwić dziecku start w szkole ?
- Jak sprawić, aby nauka będąca w wieku szkolnym podstawową formą aktywności dziecka przychodziła z łatwością?
- Wreszcie, co powoduje, że jedne dzieci przekraczają próg szkoły radosne, wiedząc, że mają tam możliwość odniesienia sukcesu, a inne od początku traktują szkołę jak zło konieczne?
Oby Państwa dziecko nigdy nie należało do tej drugiej grupy!
Najczęstszą przyczynę niepowodzeń szkolnych (u ok. 20% dzieci) stanowią specyficzne trudności w opanowaniu czytania i pisania, określane mianem dysleksji rozwojowej. To, czy u dziecka mogą wystąpić trudności dyslektyczne można z dużym prawdopodobieństwem ocenić już w wieku przedszkolnym, a nawet wcześniej. Warunkiem jest obserwacja dziecka w codziennych sytuacjach życiowych związanych na ogół z zabawą i samoobsługą. Już na etapie przedszkola ujawnić się mogą zakłócenia rozwoju funkcji ważnych w momencie podjęcia nauki szkolnej.
Dlatego rodzice powinni zwrócić uwagę na :
- rozwój mowy dziecka
- kształtowanie się sprawności ruchowej, a zwłaszcza manualnej
- zdolność do skupienia uwagi na działaniu
- wrażliwość słuchową, czyli umiejętność wyróżniania różnych dźwięków z otoczenia
- zamiłowanie do zabaw angażujących funkcje wzrokowe dziecka, czyli klocki, układanki, puzzle
Poniżej zamieszczamy kilka stwierdzeń, które pozwolą orientacyjnie ocenić, czy dziecko należy do grupy dzieci „ryzyka dysleksji”, a tym samym czy sprosta wymaganiom szkolnym już na starcie:
- dziecko nie lubi rysować i kolorować, słabo posługuje się nożyczkami. Jego prace plastyczne sprawiają wrażenie niestarannych
- dziecko ma wadę wymowy
- dziecko przekręca wyrazy (mówi np. kraktor), popełnia błędy gramatyczne
- ma problem z zapamiętaniem piosenek, wierszyków, nazw miesięcy, dni tygodnia itp.
- trudności sprawiają mu wszelkie klocki, układanki, puzzle
- ma kłopot z poprawnym pokazaniem swojej lewej i prawej ręki
- ma kłopot w skoncentrowaniu się, łatwo się rozprasza
Dodatkowo, jeżeli podczas pierwszych prób pisania i czytania zaobserwujemy, że dziecko:
- źle trzyma długopis
- nie zawsze pisze od strony lewej do prawej
- ma kłopoty podczas wyróżniania głosek i sylab w wyrazach
- nie słyszy różnicy w słowach podobnych np. kura – góra, buty – budy
- ma trudności z dokładnym odwzorowywaniem prostych szlaczków
- pisze w sposób zwierciadlany
powinno to stanowić sygnał do wizyty w poradni psychologicznej, celem zasięgnięcia konsultacji i dokonania diagnozy pod kątem dojrzałości szkolnej dziecka.
Wczesne rozpoznanie, a co się z tym wiąże fachowa pomoc pozwoli wyrównać ewentualne opóźnienia rozwojowe. Pozytywna diagnoza nie tylko wskaże przyczyny trudności, określi również mocne strony dziecka, a więc zdolności, które mogą być w przyszłości rozwijane odpowiednio ukierunkowanym kształceniem.
Wiek 6-7 lat to najlepszy okres rozwojowy, w którym wcześnie zdiagnozowane opóźnienia w zakresie funkcji ważnych przy podejmowaniu nauki daje się na ogół szybko usunąć. Praca z dzieckiem ma formę zabawową i niejednokrotnie może być prowadzona przez rodziców w domu. Wizyta w poradni psychologicznej daje więc szansę na wszechstronne badanie możliwości dziecka i rozpoczęcie ewentualnych działań terapeutycznych, pozwalających na wkroczenie w nowy etap aktywności (tzw. szkolny) z pozytywnym nastawieniem, a więc bez lęków i obaw.